Οι αντιλήψεις του ανθρώπου για τους θεούς του Ολύμπου
παρέχονται αποσπασματικά από τον Ομηρο στα δύο μεγάλα
του έπη Ιλιάδα και Οδύσσεια. Εκείνος όμως που θέτει μια τάξη στις
αντιλήψεις αυτές είναι ο Ησίοδος στην “Θεογονία”.Γι’ αυτόν η δημιουργία
του κόσμου αρχίζει από το Χάος. Από αυτό δημιουργείται ο Ουρανός και η
Γη, το πρώτο ζευγάρι στον κόσμο των θεών. Ακολουθούν οι άλλες
δημιουργίες, ώσπου επικρατεί ο Δίας, ύστερα από αγώνες σκληρούς κατά των
τιτάνων. O Ησίοδος πλάθει τους θεούς του Ολύμπου ανθρωπόμορφους, όπως
τους φαντάζεται και ο ΄Ομηρος.Κατά τον ΄Ομηρο οι θεοί του Ολύμπου έχουν κι αυτοί τις αδυναμίες τους, όπως και
οι άνθρωποι. Οι άνθρωποι με τη σειρά τους, επειδή έχουν την ανάγκη των
θεών, τους λατρεύουν, προσφέροντάς τους θυσίες αιματηρές και αναίμακτες.
΄Ετσι, θεοί και άνθρωποι, πολλές φορές συνδέονται τόσο στενά μεταξύ
τους, ώστε, όταν προφέρουμε το όνομα ενός ήρωα, να φέρουμε συγχρόνως
συνειρμικά στο νου μας και τον αντίστοιχο προστάτη του θεό (Πάρης-
Αφροδίτη, Οδυσσέας- Αθηνά ).
Στην Οδύσσεια ο Οδυσσέας έχει για
σύμμαχο θεά την Αθηνά, η οποία τον συμπαραστέκεται σ' όλες τις δύσκολες στιγμές.Ασπονδο εχθρό εχει τον Ποσειδώνα που τον μισεί γιατί τύφλωσε
το γιο του Πολύφημο.Η Αθηνά συμπαθεί και
προστατεύει τον Οδυσσέα από την αρχή του τρωικού πολέμου έως την
επιστροφή του στην Ιθάκη.Ο Ομηρος με τη φωνή του Νέστορα αναρωτιεται τι λόγους έχει να συμπαθεί και να συμπαραστέκεται τον Οδυσσέα.Δεν μπορεί να εξηγήσει με την πείρα και
τη λογική που διαθέτει αυτή τη φανερή αγάπη της Αθηνάς.Στρεφόμενος προς τον Τηλέμαχο του λέγει: “αν σ' αγαπούσε και σένα τόσο η
Αθηνά, τότε δεν είχες να φοβηθείς κανένα”. Και δεν είχε άδικο, αφού η
Αθηνά σ' όλα τα γεγονότα του έπους ακολουθεί από κοντά τα βήματα του
Οδυσσέα και είναι έτοιμη πάντα να του προσφέρει τη βοήθειά της. Αψευδείς
μάρτυρες οι πράξεις της σοφής θεάς.
Συγκεκριμένα, στην πρώτη
συνέλευση των θεών στον ΄Ολυμπο, όταν ο Οδυσσέας
βασανίζεται καθηλωμένος εφτά χρόνια στο νησί της Καλυψώς, η θεά βρίσκει
την ευκαιρία να παρουσιάσει στη συνέλευση των θεών το θέμα του νόστου
του Οδυσσέα, και πετυχαίνει με κοινή απόφαση όλων των θεών, εκτός του
Ποσειδώνα, που απουσιάζει στην Αιθιοπία, την έγκριση της επιστροφής του
Οδυσσέα στην Ιθάκη.
Οταν η απόφαση των θεών αργεί να
εκτελεστεί, η Αθηνά επεμβαίνει δυναμικά στη δεύτερη συνέλευση των θεών και πείθει το Δία να ενεργοποιήσει τον Ερμή, προκειμένου
να υποχρεωθεί η Καλυψώ να επιτρέψει στον Οδυσσέα να επιστρέψει στην
πατρίδα του.Από την άλλη μεριά φαίνεται πως και ο
Οδυσσέας τρέφει μεγάλο σεβασμό απέναντι στη θεά Αθηνά. Ποτέ δεν καταφέρεται προσωπικά
εναντίον της και γνωρίζει καλά πόσο του συμπαραστάθηκε στον Τρωικό πόλεμο.΄Οταν
όμως για κάποιο διάστημα η Αθηνά δεν του δείχνει φανερά τη συμπαράστασή
της, τότε ο ήρωας, απογοητευμένος ,διαμαρτύρεται και ζητά να ακούσει τις παρακλήσεις του.
Η
θεά Αθηνά ειλικρινής μαζί του,αποκαλύπτει το λόγο που δεν
τον βοηθούσε, όταν κινδύνευε από την οργή του Ποσειδώνα. Δεν ήθελε, του
λέει, να ερθει σε ρήξη με τον αδελφό του πατέρα της.Τελικά χάρη της ο Οδυσσέας αποθεώνεται και τα αγαπημένα του πρόσωπα κερδίζουν την ευτυχία τους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου